Firmy badawcze

Firmy badawcze.

Komentarz Kamila Michalskiego, Managing Directora, Kantar, do Analizy rynku badań w Polsce dla sektora Agencji badawcych polskich i zagranicznych

Zwraca uwagę, co potwierdzają nasze doświadczenia w Kantarze, wzrost szczególnie dwóch obszarów biznesowych w zakresie prowadzenia badań marketingowych dla innych agencji polskich i zagranicznych. Z jednej strony jest to rosnący udział zleceń od innych zagranicznych biur, które często we współpracy ze swoimi lokalnymi Klientami lub Klientami globalnymi, ale operującymi z innych krajów, poszukują najlepszego lub „swojego” partnera na polskim rynku. Często obsługujemy takie zapytania, które trafiają do nas z biur Kantara z całego świata. Zakładam, że w podobnym modelu funkcjonuje kolejna duża międzynarodowa agencja w rankingu czyli Ipsos.
Drugim ciekawym obszarem, który generuje ogólny wzrost w tej kategorii badań są dobre wyniki oraz rosnąca pozycja agencji – dostawców, których głównym obszarem działalności jest obsługa innych agencji badawczych na naszym lokalnym rynku. Jest to w pełni uzasadnione przez coraz większy udział i rosnąca popularnością rozwiązań opartych na outsourcingu, współpracy lub partnerstwie jednych agencji badawczych z innymi. Kantar Polska aktywnie inwestuje w takie relacje i współprace od jakiegoś czasu, między innymi z agencjami Research Collective czy Opinia24, które znalazły się wysoko w tym rankingu. Zakładam, że oba obszary będą nadal rosły, a przez to sam udział badań dla innych agencji będzie nadal się zwiększał w kolejnych latach, wraz z obserwowaną „centralizacją decyzji” u wielu międzynarodowych Klientów oraz z większą specjalizacją i otwartością do współpracy ze strony lokalnych polskich agencji. Takie rozwiązania pozwalają nie tylko na całościową obsługę naszych Klientów w dynamicznym otoczeniu, ale pomagają także ograniczać koszty obsługi bez uszczerbku dla jakości projektów badawczych.

Kamil Michalski

Managing Director
Kantar