Branża usług finansowych

Branża usług finansowych.

Komentarz Magdy Chojnowskiej kierowniczki Zespołu Badań i Wiedzy o Kliencie w Bank BNP Paribas do Analizy rynku badań w Polsce dla sektora Usług finansowych.

Jak skomentujesz wzrost/spadek wartości badań dla Twojego sektora? Czy w Twojej branży wydarzyło się coś istotnego co wpływa na jej potrzeby poznawcze? Jak zmieniają się wyzwania badawcze i typy zlecanych badań w Twoim sektorze?
Rynek badań dla sektora finansowego pozostaje relatywnie stały od wielu lat – jego udziały wahają się miedzy 5% a 6%. Nie zmieniły tego ani covid, ani kryzys gospodarczy, ani wojna – te czynniki nie wpłynęły na obniżenie udziału branży badawczej w wydatkach. Co może wpływać na taki stan? Z jednej strony relatywnie kosztowne badania satysfakcji klientów w różnych fazach „podróży” (Customer journey) są standardem i tu nie spodziewamy się gwałtownych zmian poziomu wydatków.
Sektor bankowy wymaga natomiast bardziej zaawansowanych rozwiązań cyfrowych dla klientów, które dadzą im poczucie personalizacji. Szczególnie młodsi konsumenci domagają się najwyższej jakości cyfrowych doświadczeń – wprowadzenie takich rozwiązań wymaga testowania i zaangażowania firm badawczych.
W ostatnich dwóch latach zintensyfikowały się również działania reklamowe sektora finansowego, istotnie wzrosły wydatki na media, a co za tym idzie mogły wzrosnąć wydatki na badania związane z komunikacją. Pojawiła się silnie promowana nowa marka bankowa, silni gracze zmienili platformy komunikacyjne – to wszystko musiało być wsparte wydatkami na badania marketingowe.
Zmienił się za to lider w rankingu firm badawczych pracujących dla sektora finansowego – Minds& Roses po raz pierwszy w rankingu, od razu na pierwszym miejscu.
Jakimi kryteriami kierujesz się wybierając agencję badawczą? Z iloma agencjami współpracujesz? Co cenisz sobie w tej współpracy najbardziej?
Gdy wybieram agencję, z którą mam zrealizować nowy projekt, przede wszystkim zwracam uwagę na wartość merytoryczną oferty, adekwatny dobór narzędzi i technik badawczych, nowatorskość rozwiązań oraz to co najważniejsze – „czynnik ludzki”.
Wybieram doświadczonych i mądrych badaczy, którzy rozumieją mój problem, są partnerami. Są elastyczni, potrafią analizować dane i wyciągnąć z nich wnioski oraz przedstawić je tak, żeby słuchacze podczas prezentacji przestali klikać w swoje komórki i zaczęli słuchać. Dział zakupów wymusza na mnie jeszcze patrzenie na cenę.
Pracujemy z wieloma agencjami badawczymi: sieciowymi, polskimi, dużymi, butikowymi. To co najbardziej cenię sobie przy współpracy z każdą z nich – to wiedza i ekspertyza badaczy oraz wzajemne zaufanie.
Jak jest Twoja rekomendacja dla osoby rozpoczynjącej przygodę z insightami i  zlecającej swoje pierwsze badanie w Twoim sektorze? Na co warto zwrócić uwagę?
Weryfikuj jakie agencje badawcze mają doświadczenia w projektach branży finansowej i jakiego typu były są badania. Korzystaj zarówno z wiedzy ekspertów po stronie agencji badawczych, jak i ekspertów w Twojej organizacji. Bo tylko łącząc te dwie perspektywy możesz przeprowadzić użyteczny projekt. Nie bój się pytać.

Magda Chojnowska

kierowniczka Zespołu Badań i Wiedzy o Kliencie
Bank BNP Paribas