Farmacja

Farmacja

Komentarz Leszka Szycmana CEE CMI Manager w Sanofi do Analizy rynku badań w Polsce dla sektora Farmacja.

Jak skomentujesz wzrost/spadek wartości badań dla Twojego sektora? Czy w Twojej branży wydarzyło się coś istotnego co wpływa na jej potrzeby poznawcze? Jak zmieniają się wyzwania badawcze i typy zlecanych badań w Twoim sektorze?
Fakt, że poziom wydatków na badania w branży farmaceutycznej pozostaje na niezmienionym poziomie należy oceniać bardzo pozytywnie, wręcz jako sukces. Wzrost kosztów prowadzenia biznesu (chociażby zmiany cen energii, surowców, transportu) połączony z systematycznie spadającą siłą nabywczą konsumentów tworzy wysoce wymagające środowisko, w którym badania mogłyby stać się pierwszym na liście wydatków elementem do wycięcia w celu ograniczenia kosztów. W końcu “na zdrowiu się nie oszczędza”, więc leki i tak będą się sprzedawać. Jednak większość polskiego rynku farmaceutycznego to suplementy diety, które nie leczą, ale tylko obiecują pozytywne wsparcie w dążeniu do poprawy jakości życia. A w takiej sytuacji rozpoznanie jak najskuteczniej poprowadzić opowieść do konsumenta ma kluczowe znaczenie i tutaj właśnie wielka rola badań, szczególnie związanych z komunikacją marketingową – zarówno od strony kreatywnej, jak i treści, które chcemy przekazać.
Jakimi kryteriami kierujesz się wybierając agencję badawczą? Z iloma agencjami współpracujesz? Co cenisz sobie w tej współpracy najbardziej?
W przypadku organizacji, którą reprezentuję część wyborów partnerów agencyjnych jest narzucona globalnymi umowami o współpracy, co pociąga za sobą tez ograniczenie ich ilości. Jednak zawsze staramy się pozostawać otwarci na nowe pomysły i podejścia. We współpracy z agencjami bardzo ważne jest dla mnie doświadczenie – nie tylko jako staż pracy badacza, ale też nasza bezpośrednia relacja. To jest branża zdobywania wiedzy o ludziach, więc międzyludzka chemia jest gwarancją sukcesu.
Jak jest Twoja rekomendacja dla osoby rozpoczynjącej przygodę z insightami i zlecającej swoje pierwsze badanie w Twoim sektorze? Na co warto zwrócić uwagę?
Pracowałem dla bardzo różnych produktów, kategorii i marek i zawsze powtarzam, że przedmiotem naszego zainteresowania jest w sumie ciągle ten sam człowiek, który po prostu kieruje się różnymi potrzebami w różnych sytuacjach. Dlatego niezbędną cechą i kluczem do sukcesu jest ciekawość badacza. Dobre postawienie pytania i zdefiniowanie problemu jest podstawą, wybór metodologii, podejścia, agencji – to już kwestie warsztatowe, w których biegłość zdobywa się z czasem.

Leszek Szycman

CEE CMI Manager
w Sanofi