Przychody branży badawczej

Po epidemicznym 2020 roku, nastąpiło mocne odbicie w przychodach firm od 2021 roku.
źródło: PTBRiO

Dynamika zmian przychodów
2024 vs. 2023

+9,1%

tyle wynosi zmiana w przychodach r/r
Podstawa: 32 firmy, które wzięły udział w badaniu za rok 2023 i 2024 oraz podały wysokość przychodów
Większość firm osiągnęła wzrost przychodów, który średnio był wyższy 9,1% od przychodów w roku 2023

Zleceniodawcy projektów badawczych

[mln zł]
Firmy zawdzięczają wzrost przychodów przede wszystkim dzięki rosnącym wartościom zamówień od zleceniodawców z Polski
Rynek badań w roku 2024. Źródło: Ankieta wypełniona przez firmy badawcze (n=32)

Udział badań w przychodach ze względu na zasięg

[mln zł]
Udział zleceń z projektów międzynarodowych po najwyższym poziomie w 2023 roku ponownie maleje do poziomów z lat 2021-2022.
Rynek badań w roku 2024. Źródło: Ankieta wypełniona przez firmy badawcze (n=32)

Udział badań w przychodach ze względu na typ respondenta

[mln zł]
W 2024 roku bardzo mocno wzrósł udział zleceń dla innych typów projektów kosztem badań konsumenckich oraz badań b2b..
Rynek badań w roku 2024. Źródło: Ankieta wypełniona przez firmy badawcze (n=32)

Zatrudnienie w firmach badawczych

Prognoza liczby etatów

Zmalała w porównaniu do 2023 roku liczba pracowników firm badawczych. 78% firm prognozuje wzrost ilości pracowników etatowych w 2025 roku.
Z powodu zmiany metodologii badania nie można pokazać za 2023 i 2024 rok danych w rozbiciu na badaczy i analityków.

Zleceniodawcy badań - udział w przychodach firm badawczych

dane w % 2024 2023 2022 2021 2020
Produkcja FMCG 32,1 31,8 30,4 34,2 35,9
Instytuty i agencje badawcze w Polsce i za granicą 13,6 8,6 11,3 7,8 6,6
Media elektroniczne (TV, radio) 9,0 7,8 7,4 7,2 6,6
Produkcja farmaceutyków i produktów medycznych 8,3 7,3 9,2 9,1 10,2
Handel hurtowy i detaliczny 6,2 6,9 6,9 7,2 7,0
Usługi finansowe 6,1 5,3 5,8 5,4 5,9
Sektor publiczny 4,8 6,4 6,8 6,8 5,7
Agencje reklamowe, domy mediowe, agencje PR 3,6 2,9 2,9 3,4 3,3
Produkcja towarów trwałego użytku (domowych) 2,3 5,4 5,5 6,2 6,7
Przemysł samochodowy 1,8 1,7 2,8 2,2 2,2
ICT (telekomunikacja, informatyka) 1,8 2,3 3,2 3,3 3,4
Firmy internetowe 1,8 1,9 1,5 1,5 1,2
Inne podmioty 8,7 11,7 6,3 5,7 5,3
[mln zł]
Przychody w sektorach: produkcja FMCG, produkcja farmaceutyków i produktów medycznych, usługi finansowe, media elektroniczne oraz „pozostałe branże” odnotowały wzrost wartości. Pozostałe sektory odnotowały spadki przychodów r/r.

Typy badań - udział w przychodach firm badawczych

dane w % 2024 2023 2022 2021 2020
Badania realizowane przez Internet 29,5 28,2 27,7 28,4 30,8
Retail audit 28,4 25,3 26,2 24,4 23,0
Badania audytoriów 10,8 9,3 9,5 8,4 7,6
CATI 6,6 9,4 8,6 12 12,7
Inne badania ilościowe 4,1 4,8 4,7 4,9 1,2
Mystery shopping 3,7 4,3 3,4 2,9 3,2
Face to face: in home 3,6 5,0 5,1 4,4 7,3
Face to face: in street 3,0 2,7 3,4 2,7 1,9
Face to face: central location 1,7 1,8 1,4 1,3 2,2
Face to face: B2B 0,6 2,2 1,8 2,1 2,3
RAZEM BADANIA ILOŚCIOWE 92,0 93,0 91,9 91,5 92,2
FGI 3,6 3,1 3,2 3,7 3,9
IDI 3,3 3,0 3,3 3,3 2,9
Inne badania jakościowe 1,1 0,9 1,6 1,5 1,0
RAZEM BADANIA JAKOŚCIOWE 8,0 7,0 8,1 8,5 7,8
W 2024 roku w przychodach firm badawczych obserwujemy spadek udziału badań CATI oraz F2F (za wyjątkiem F2F in street) przy wzroście dla badań CAWI, retail audit oraz badań audytoriów.
[mln zł]

Prognozy wielkości rynku

[%]

Wzrost przychodów w 2024 był o 9 pp wyższy niż przywidywała branża badawcza.
Ponownie jak w roku poprzednim firmy prognozują brak wzrostu przychodów w kolejnym roku.