Zestawienia ogólne 2023

Przychody branży badawczej

Po epidemicznym, 2020 roku, nastąpiło mocne odbicie w przychodach firm w 2021, nieco słabsze w 2022 roku oraz ponownie mocniejsze w 2023 roku.
źródło: PTBRiO

Dynamika zmian przychodów
2023 vs. 2022

+9,6%
tyle wynosi zmiana w przychodach r/r
Podstawa: 38 firm, które wzięło udział w badaniu za rok 2022 i 2023 oraz podały wysokość przychodów
Większość firm osiągnęła wzrost przychodów, który średnio był wyższy o jedną czwartą od przychodów w roku 2022.

Zleceniodawcy projektów badawczych

[mln zł]
Firmy zawdzięczają wzrost przychodów rosnącym wartościom zamówień od zleceniodawców z Polski oraz z zagranicy.
Rynek badań w roku 2023. Źródło: Ankieta wypełniona przez firmy badawcze (n=38)

Udział badań w przychodach ze względu na zasięg

[mln zł]
Wartość zleceń z projektów międzynarodowych na najwyższym poziomie od 2019 roku.
Rynek badań w roku 2023. Źródło: Ankieta wypełniona przez firmy badawcze (n=38)

Zatrudnienie w firmach badawczych

Prognoza liczby etatów

Nieco zmalała w porównaniu do 2022 roku liczba pracowników firm badawczych. 40% firm prognozuje dalszy wzrost ilości pracowników etatowych w 2024 roku.

Zleceniodawcy badań - udział w przychodach firm badawczych

dane w % 2023 2022 2021 2020 2019
Produkcja FMCG 31,8 30,4 34,2 35,9 39,6
Instytuty i agencje badawcze w Polsce i za granicą 8,6 11,3 7,8 6,6 5,3
Media elektroniczne (TV, radio) 7,8 7,4 7,2 6,6 7,7
Produkcja farmaceutyków i produktów medycznych 7,3 9,2 9,1 10,2 8,9
Handel hurtowy i detaliczny 6,9 6,9 7,2 7,0 6,3
Sektor publiczny 6,4 6,8 6,8 5,7 6,3
Produkcja towarów trwałego użytku (domowych) 5,4 5,5 6,2 6,7 3,8
Usługi finansowe 5,3 5,8 5,4 5,9 5,5
Agencje reklamowe, domy mediowe, agencje PR 2,9 2,9 3,4 3,3 3,4
ICT (telekomunikacja, informatyka) 2,3 3,2 3,3 3,4 3,7
Firmy internetowe 1,9 1,5 1,5 1,2 1,3
Przemysł samochodowy 1,7 2,8 2,2 2,2 2,4
Inne podmioty 11,7 6,3 5,7 5,3 5,8
[mln zł]
Przychody ze wszystkich kluczowe sektorów, poza produkcją farmaceutyków, odnotowały wzrost wartości.

Typy badań - udział w przychodach firm badawczych

dane w % 2023 2022 2021 2020 2019
Badania realizowane przez Internet 28,2 27,7 28,4 30,8 18,7
Retail audit 25,3 26,2 24,4 23,0 22,1
CATI 9,4 8,6 12 12,7 8,9
Badania audytoriów 9,3 9,5 8,4 7,6 6,6
Face to face: in home 5,0 5,1 4,4 7,3 11,0
Mystery shopping 4,3 3,4 2,9 3,2 4,8
Face to face: in street 2,7 3,4 2,7 1,9 3,7
Face to face: B2B 2,2 1,8 2,3 2,2 3,0
Face to face: central location 1,8 1,4 1,3 2,2 3,6
Inne badania ilościowe 4,8 4,7 4,9 1,2 9,0
RAZEM BADANIA ILOŚCIOWE 93,0 91,9 91,5 92,2 90,6
FGI 3,1 3,2 3,7 3,9 5,2
IDI 3,0 3,3 3,3 2,9 2,8
Inne badania jakościowe 0,9 1,6 1,5 1,0 1,4
RAZEM BADANIA JAKOŚCIOWE 7,0 8,1 8,5 7,8 9,4
W 2023 roku w przychodach firm badawczych obserwujemy lekki spadek udziału badań realizowanych jako retail audit przy jednoczesnym lekkim wzroście dla badań CATI, po tym jak w zeszłym roku ten rodzaj badań miał najniższy udział począwszy od 2019 roku.
[mln zł]

Prognozy wielkości rynku

[%]

Wzrost przychodów w 2023 był o 10 pp wyższy niż przywidywała branża badawcza. Ponownie jak w roku poprzednim firmy prognozują brak wzrostu przychodów w kolejnym roku.